سیستم مدیریت ارتباط با مشتری CRM

[caption id="" align="alignright" width="273"]Weebx.ir،سیستم مدریت ارتباط با مشتری iWeb،سیستم مدیریت ارتباط با مشتری[/caption]
iWeb،سیستم مدیریت ارتباط با مشتری

چرا CRM؟

در عرصه تجارت حفظ مشتریان فعلی و گسترش کسب و کار مسئله مهمی است. هزینه‌هایی که صرف پیدا کردن مشتریان جدید می‌شود خود نشان دهنده اهمیت هر یک از مشتریان کنونی است. هر چه مشتری فرصت بیشتری برای انجام کسب وکار با شرکت شما داشته باشد، احتمال موفقیت شرکت بیشتر است. یکی از راه‌های دستیابی به این هدف گشودن کانال‌های فروش مستقیم، فروش آنلاین، فرانشیز و استفاده از عامل‌های فروش و.... است. هر چند با افزوده شدن بر تعداد کانال‌ها، مدیریت ارتباط با مشتری نیز سخت‌تر می‌شود. استفاده از تکنیک‌های مدیریت ارتباط با مشتری به کسب و کار‌ها کمک می‌کند تا نسبت به رفتار مشتریانشان آگاهی یافته و عملیات تجاریشان را طوری تغییر دهند تا در مسیر خدمت به مشتری قرار گیرد. در واقع CRM به کسب وکار‌ها کمک می‌کند که به ارزش مشتریانشان پی برده و برای بهبود ارتباط با آن‌ها   سرمایه گذاری کنند. هر چه شناخت بیشتری از مشتریان خود داشته باشید طبیعتا نسبت به نیاز‌هایشان نیز پاسخگو‌تر خواهید بود.  

مزایای اصلی CRM عبارت است از:

1. بهبود توانایی سازمان درجذب وحفظ مشتری 2. بیشینه ساختن ارزش دائمی هرمشتری 3. بهبودخدمات رسانی بدون افزایش هزینه درخدمات. 4. برخی از این مزایا قابل شمارش هستند  و برخی دیگر نه
شناسایی تفکیک. تمیز مطالب از یکدیگر فعل و انفعال(عمل ۲ چیز روی یکدیگر) بهبود دادن به سیستم برای تطابق با نیاز‌های مشتری
منبع مزایا درست کردن داده در مورد مشتری دید منفرد مشتری ملتفت شدن(فهمیدن) مشتری رضایت مندی و صداقت مشتری رضایت مندی و صداقت مشتری
  مزایا کمک به عده فروش قطع معامله هزینه موثر (قابل اجرا) عملیات بازاریابی کم کردن هزینه دستور ارسالی هزینه موثر خدمات مشتری پایین آوردن هزینه جمع آوری و نگهداری اطلاعات مشتری بیشینه کردن سهم خرجی
 

مثال هایی از CRM:

Volkswagon Volkswagon بزرگ‌ترین سازنده اتومبیل در اروپاست. بیش از 36 میلیون وسیله نقلیه لوگوی آن‌ها را حمل می‌کنند. مانند دیگر سازندگان اتومبیل؛ کمپانی راجع به مشتریانش با اطلاع است و خیلی زیاد به این اطلاعات وابسته است. اگرچه، آن‌ها ارتباط خود را با صاحب ماشین پس از اولین تغییر مالکیت(به طور متوسط بعد از 7-3 سال) ازدست می‌دهند. در نتیجه کمپانی آخرین اطلاعات را درباره بسیاری از مشتریانش ندارد. در 1988 کمپانی استراتژی بازاریابی‌ «اولویت با مشتری است» را آغاز کرد. تحت این استراتژی همه فرایندهای تصمیم‌گیری بر اساس «صدای مشتری» است. کمپانی به دقت جواب‌های آن‌ها را به تبلیغات، انتظارات مشتری و رضایت مشتری بازبینی می‌کند. اجتماعات مشتریان و گروه متمرکز برای شنیدن صدای مشتری استفاده می‌شود. Volkswagon خدماتی از قبیل: خدمات ضمانت کردن، برنامه اضطراری، ضمانت پویایی، باشگاه مشتریان و خدمات تلفنی بدون پرداخت هزینه را توسعه داد. همه رسانه‌های تبلیغاتی (آگهی تبلیغات) برای ارتباط دوطرفه طراحی شده‌اند. این‌ها به کمپانی اجازه می‌دهد تا اطلاعات مفیدی مانند طرز زندگی، آمارگیری انسانی و داده‌های رفتاری را به دست بیاورد. کمپانی یک پایگاه داده مرکزی را نگهداری می‌کند تا کارت باشگاه، برنامه‌های جایزه دار، مغازه‌های باشگاه و مجله Volkswagonرا فراهم کند. هرگونه ارتباط با مشتری به کمپانی اطلاعات بیشتری راجع به وی می‌دهد؛ بنابراین کمپانی می‌تواند دائما کیفیت و ارزش پایگاه داده مشتری را بهبود ببخشد. DELL از 1983، کامپیوترهای DELL براساس دو عقیده ساده تجاری راه‌اندازی شده است: کامپیوترها را مستقیما به تک تک مشتری‌ها بفروش و کامپیوترها را بر مبنای سفارش مشتری تولید کن. هر مشتری می‌تواند سیستم منحصر به فرد خودش را طرح کند و آنرا مستقیما از کمپانی بدست آورد. اگر سیستم مشکلی داشت؛ کاربر می‌تواند مستقیما با پایگاه اینترنتی DELL تماس برقرار کند و خدمات شخصی با استفاده از شماره برچسب سیستم خدمات مشتری دریافت کند، که در کنار کامپیوتر چسبیده شده است. این خدمات شخصی همچنین اطلاعات مربوطه را فراهم می‌کنند و دانلود کردن نرم‌افزار را ممکن می‌سازند. به علاوه مرکز تماس کمک تخصصی را در مراحل گوناگون فراهم می‌کند. اگر در مرحله اول تکنسین نتوانست مشکل را حل کند، مشتری به یک تماس تخصصی‌تر ارجاع داده می‌شود. DELL به جای خط محصول بوسیله دسته‌ بندی‌های مختلف مشتری از قبیل آموزش، دولت، تجارت‌های کوچک، تجارت‌های بزرگ و خانه سازماندهی می‌شود. DELL"Premierdell.com" را ایجاد کرد که تمام فرایندهای مالکیت کامپیوتر را پوشش می‌دهد: خریدن، مدیریت مالی و پشتیبان محصول. صفحات اول خریداری آن‌لاین، مدیریت استاندارد، اعلام کردن قیمت و مدیریت سفارش را پشتیبانی می‌کند

چگونه سیستم مدیریت ارتباط با مشتری را اجرا کنیم؟

اجرای سیستم مدیریت ارتباط با مشتری به صورت فرایندی شش مرحله‌ای، به بهترین شکل صورت می‌پذیرد، این فرایند از مرحله جمع آوری اطلاعات در مورد مشتریان شما آغاز شده و به استفاده از این اطلاعات برای بهبود بازاریابی و شناخت مشتریان می‌انجامد. مرحله ۱ - جمع آوری اطلاعات اصل اولیه عبارت است از کسب اطلاعات مورد نیاز شما برای شناخت مشتریان و دسته بندی کردن رفتار مشتریان. مشاغلی که با مشتری‌های آنلاین و وب سایت‌ها سر و کار دارند دارای مزایایی هستند و مشتریان قادر خواهند بود پس از انجام خرید، وارد سایت شده و به اطلاعات دقیق خود دسترسی داشته باشند. مرحله ۲ - ذخیره سازی اطلاعات بهترین روش برای ذخیره سازی و مدیریت اطلاعات مشتری، روش متکی بر پایگاه داده است. پایگاه داده‌ای متمرکز از اطلاعات مشتریان که امکان راه اندازی کل سیستم را از روی منبعی یکسان فراهم می‌کند و دسترسی افراد به اطلاعات به‌روزشده را تضمین می‌کند. مرحله ۳- دسترسی به اطلاعات با اطلاعاتی که جمع آوری شده و به طور متمرکز ذخیره سازی شده‌اند، مرحله بعدی در دسترس قرار دادن این اطلاعات به کارامد‌ترین شکل برای کارکنان شرکت است. مرحله ۴- تجزیه و تحلیل رفتار مشتری با استفاده از ابزارهای داده کاوی موجود در برنامه‌های صفحه گسترده که داده‌ها را به منظور تعیین الگو‌ها و روابط مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد، می‌توانید مشتری‌ها را دسته بندی کرده و روش‌های فروش مناسبی را تدارک ببینید. مرحله ۵- بازاریابی موثر‌تر بسیاری از مشاغل به این نتیجه رسیده‌اند که درصد کوچکی از مشتریانشان، سود قابل ملاحظه‌ای برای آن‌ها در پی دارند. با استفاده از روش‌های سیستم مدیریت ارتباط با مشتری برای به دست آوردن درکی بهتر از نیازهای مشتریان، تمایلات و خودآگاهی در مشتریان، شما قادر خواهید بود تا مشتریان سودآور‌تر را شناسایی کرده و پاداش‌هایی را برای این افراد در نظر بگیرید. مرحله ۶- افزایش اطلاعات و آگاهی ارباب رجوع تن‌ها گروه کوچکی از مشتریان، بیشترین میزان سود آوری را به دنبال دارند، مشتری‌های معترض که معمولا تعداد کمی از مشتریان را تشکیل می‌دهند موجب به وجود آمدن ناهماهنگی‌هایی در زمان‌بندی و در نتیجه صرف زمان بیشتری از کارکنان می‌شود. اگر بتوان مشکلات آنان را به سرعت تشخیص داده و حل کرد، در این صورت کارکنان زمان بیشتری را برای رسیدگی به مشتری‌های دیگر خواهند داشت. اگر به جمع آوری و استفاده و پردازش اطلاعات به دست آمده از نشریات تحت قوانین حفاظت داده‌ها مبادرت می‌ورزید، حتما باید از اصول حفاظت داده‌ها پیروی کنید.

موانع ممکن بر سر راه سیستم مدیریت ارتباط با مشتری

دلایل مختلفی برای استفاده از یک روش سیستم مدیریت ارتباط با مشتری و اینکه به چه ترتیب استفاده از این روش منتهی به نتایج مورد نظر و مطلوب ما می‌شود، وجود دارد. احتمال اینکه در میان افراد مجموعه عدم تعهد به رعایت روش‌ها و اصول سیستم مدیریت ارتباط با مشتری وجود داشته باشد، همواره وجود دارد. سازگاری با روش‌های مشتری مدارانه گاهی نیازمند تغییرات فرهنگی می‌باشد. ریسک اینکه روابط با مشتری‌ها منجر به اختلال و مشکلاتی گردد نیز همواره وجود دارد مگر اینکه همه اعضا و فعالان شرکت تمام تلاش خود را برای بررسی رفتارهای خود از دیدگاه مشتریان، انجام دهند. در این صورت نتیجه‌ای به غیر از عدم رضایت مشتری و متعاقبا از دست دادن سود آوری عاید حال شما نخواهد گردید. ارتباطات ضعیف با مشتری می‌تواند کاهش میزان خرید را در بر داشته باشد. به منظور کارساز‌تر کردن سیستم مدیریت ارتباط با مشتری، تمامی پرسنل شما باید از اطلاعات مورد نیاز شما و چگونگی استفاده از آن‌ها اطلاع کافی داشته باشند. ارتباطات ضعیف ممکن است باعث به وجود آمدن مشکلاتی در الگوهای اجرایی انواع روش‌های مدیریت ارتباط گردد. مسئولیتهای مدیریتی برای ایجاد مشتری مداری در هر پروژه‌ای عملا به عهده مدیریت می‌باشد. اگر یکی از الگوهای پیشنهادی برای مشتری‌های شما مناسب نیست، آنرا اجرا نکنید. و گروه خود را به دنبال پیدا کردن را ه حلی قابل اجرا و کارامد بفرستید.

سوالاتی از طراحان سیستم مدیریت ارتباط با مشتری

برای بسیاری از مشاغل، سرمایه گذاری بر روی سیستم مدیریت ارتباط با مشتری، سرمایه گذاری قابل ملاحظه‌ای به شمار می‌رود. بنابراین انتخاب دقیق و محتاطانه طراح از اهمیت بسزایی برخوردار است. انتخاب غلط ممکن است خطرناک بوده و حتی کسب و کار شما را به مخاطره بیاندازد. پیش از استفاده و عملی کردن یک راه حل مبتنی بر سیستم مدیریت ارتباط با مشتری، ممکن است از هر یک از طراحان سوالات زیر را بپرسید: •    چه مدتی است که شرکت ارائه کننده و طراح، بنیانگذاری شده است؟ •    هزینه‌های مرتبط با محصول کدامند یعنی هزینه یک بار اجرای اشتباه به چه میزانی است، هزینه تجدید سالیانه مجوز و هزینه به ازای هر کاربر و... به چه میزانی است؟ •    آیا ارائه کننده پیش از اینکه شما خرید کنید این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا یکی از فرم‌های ارزیابی نرم افزار را مشاهده کنید تا بتوانید قبل از خرید به طور آزمایش با آن کار کنید؟ •    برای پشتیبانی‌های فنی، چقدر باید هزینه شود؟ •    آیا ارائه کننده کمکهای مشاورتی نیز ارائه می‌کند و اگر ارائه می‌کند، این کمکهای مشاورتی به چه میزانی هستند؟ •    آیا سیستم قابل مقیاس گذاری می‌باشد؟ در صورتی که تعداد مشتریان شما افزایش یابد آیا سیستم قادر است که توسعه یافته و ازعهده این تعداد بر آید؟ •    آیا ارائه کننده قادر است تا سازمان توسعه‌ای دیگری را معرفی کند که از محصولات CRM آن‌ها استفاده می‌کنند؟ •    آیا گروه کاربر فعال مستقلی وجود دارد که در آنجا بتوان تجربیات و افکار را به اشتراک گذاشت؟ •    آیا ارائه کنندگان قادرند تا منابعی را برای مشاغل بخش صنعتی شما به شما معرفی کنند که از نرم افزار آنان استفاده می‌کنند؟ •    آیا ارائه کننده، خدمات مرتبط با سیستم مدیریت ارتباط با مشتری ارائه می‌دهددر صورت مثبت بودن جواب هزینه‌های روزمره آن چیست؟ نرم افزارiWeb محصول تیم انفورماتیک وبیکس با پشتوانه قوی ،آماده هر گونه انتقاد وپیشنهاد از مشتریان عزیز می باشد.